Julkaistu mielipidekirjoituksena HS 17.12.2019

Hammashoidossa joudutaan työn luonteen vuoksi käyttämään runsaasti kertakäyttötuotteita. Jo pelkästään meillä neljän hoitohuoneen n. 10 000 vuotuista potilaskäyntiä tarkoittaa 10 000 muovista tehoimurin kärkeä, 15 000 kertakäyttömukia, 20 000 paria kertakäyttökäsineitä sekä 40 000 käsipaperia. Lisäksi instrumenttien ja laitteiden puhdistus ja sterilointi kuluttavat vielä erikseen energiaa ja puhdasta vettä. Vaikka lajittelemme jätteemme ja muovit ja kartongit saadaan kierrätykseen, on syntyneen jätteen määrä silti suuri. Hammaslääkäreiden vastaanottojahan on Suomessa useita satoja, joten alamme tuottama kokonaisjätteen on mittava.

Luonnon kuormitusta voidaan vähentää pidentämällä hammaslääkärissä vastaanottoaikoja aina, kun se on mahdollista, jotta samoilla kertakäyttötavaroilla saadaan tehdyksi mahdollisimman monta toimenpidettä. Me Apollonian Hammaslääkäreissä olemme jo pitkään suosineet pidempiä vastaanottoaikoja. Jos meillä olisi käyntimaksu, niin kuin melkein kaikilla hammaslääkäriasemilla nykyään on, potilas säästäisi myös rahaa teetättämällä hoitosarjansa muutamalla harvalla käyntikerralla.

Ientulehduksen hoito vastaanotolla ja ikenien hoito kotona ovat avainasemassa, kun yritämme harventaa potilaan hoitosarjoja hammaslääkärissä. Vaatimalla hammaslääkärissä huolellista hammaskiven poistoa ja kädestä pitäen kotihoidon opetusta sekä tietysti sitoutumalla tekemään kotona se, mitä hammaslääkärin vastaanotolla yhdessä on sovittu, pystytään ientulehdus pitämään poissa. Kun ikenet ovat terveet ja hampaiden pinnat puhtaat, vähenee kalliin korjaavan hoidon tarve ja hammaslääkärissä ei välttämättä enää tarvitse käydä joka vuosi. Yksi vastaanottokäynti joka toinen vuosi tuottaa huomattavasti vähemmän jätettä kuin 2-3 vastaanottokäyntiä joka vuosi.

Tekemällä hyvää ja tiivistä yhteistyötä hammaslääkäri ja potilas voivat pienentää hammashoidosta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä ja luonto kiittää ahkeria puhdistajia.

 

Hilkka Kalsi

hammaslääkäri