Hyvä potilas, luethan seuraavan ohjeen ennen ajanvarausta tai hoitoon tulemista!

Olemme siirtyneet kohti normaalimpaa vastaanottotoimintaa ja olemme avoinna normaalisti ma–to 8.00–19.00 sekä pe 8.00–15.30. Tulethan vastaanotolle vain terveenä! Jos tunnet itsesi sairaaksi tai sinulla on oireita, ota meihin yhteyttä puhelimitse 09 5868150 vastaanottoaikasi siirtämiseksi tai perumiseksi. Poikkeustilanteesta johtuen emme toistaiseksi peri veloitusta viime hetken muutoksista.

Hoitoon pääsy:

Olemme aloittaneet kutsupotilaidemme kutsumisen hoitoon seuraavasti:
• Perusterveet potilaat kutsutaan entiseen tapaan tarkastuksiin ja hoitoon.
• Riskiryhmään kuuluvien henkilöiden osalta päivitetään terveystiedot ja arvioidaan hoitokelpoisuus puhelimitse ajanvarauksen yhteydessä. Arvioinnin tekee hoitava hammaslääkäri.

Akuutit hammasvaivat ja yleisterveyden kannalta tärkeät toimenpiteet kuten ientulehduksen hoito ja kontrolli pyritään hoitamaan kaikilta potilailta, jotta näiden hoitamatta jättämisestä ei aiheutuisi riskiä yleisterveydelle. Riskiryhmään kuuluvien hoidossa pyrimme hyödyntämään aamun ensimmäisiä vastaanottotunteja. Yleiskirurgisiin toimenpiteisiin, kuten nivel- ja sydänleikkauksiin menevien potilaiden on syytä ottaa yhteyttä ajoissa hammashoidon tarpeen arviointia varten, koska suun hoitaminen toimenpidekelpoiseksi voi viedä useammankin viikon.

Emme edelleenkään voi ottaa vastaan koronainfektiota sairastavia, karanteenissa olevia tai virusinfektiolle mahdollisesti altistuneita potilaita. Mikäli sairastat koronainfektiota tai sinulla epäillään sellaista ja tarvitset kiireellistä hammashoitoa, ota yhteyttä asuinkuntasi suun terveydenhuollon keskitettyyn ajanvaraukseen:

• Helsinki 09 310 51400
• Vantaa 09 839 35300
• Espoo 09 816 34500

Vastaanottotoiminnassamme noudatetaan edelleen erinäisiä varotoimia:

• Käsidesiä on saatavissa useasta pisteestä odotustiloissa sekä wc-tiloissa. Vältä ylimääräistä koskettelua ja noudata wc-tiloissa erityistä siisteyttä.
• Odotustilasta on poistettu lehdet, vaateripustimet, juomamukit ja muu ylimääräinen irtaimisto.
• Odotustilan tuolit on aseteltu turvavälein.
• Olemme tehostaneet odotus- ja wc-tilojen siivousta siten, että esim. tuoleja ja ovenkahvoja puhdistetaan pitkin päivää normaalin vuorokausisiivouksen lisäksi.
• Olemme varustaneet odotustilan ja toimenpidehuoneet Lifa Airin ilmanpuhdistimilla, jotka suodattavat hengitysilmaa epäpuhtauksista aerosolit ja virukset mukaan lukien.
• Ennen hammashoitotoimenpiteiden aloittamista potilaat purskuttelevat 1,5 % vetyperoksidiliuosta suun desinfioimiseksi.
• Hoitohuoneessa hammashoitohenkilökunta käyttää suusuojaimia koko ajan. Käytämme myös suojavisiirejä aerosoleja tuottavien hoitotoimenpiteiden aikana.
• Potilasliikenteen vähentämiseksi olemme pidentäneet vastaanottoaikoja niin, että samalle käynnille saadaan keskitettyä mahdollisimman paljon toimenpiteitä.
• Tulethan vastaanotolle vasta juuri sovittuna aikana turhan oleskelun välttämiseksi odotustilassa.

Kiitämme jo etukäteen ymmärryksestä liittyen uusiin käytäntöihin Apollonian Hammaslääkäreiden vastaanotolla!